Nástroje marketingovej komunikácie

Marketingová komunikácia

Marketingová komunikácia znamená na jednej strane informovať, oboznamovať kvalitu, hodnotu, prospešnosť, použite a na druhej strane vedieť aj počúvať, prijímať požiadavky spotrebiteľov a reagovať na ne [1].

Podstatou marketingovej komunikácie je ovplyvňovanie nákupného správania spotrebiteľov pomocou prostriedkov komunikačného systému, medzi ktoré patria tieto hlavné nástroje marketingovej komunikácie:

  • Reklama
  • Podpora predaja
  • Osobný predaj
  • Public relations [2].

Reklama

„Reklama je proces zameraný na ovplyvňovanie individuálneho správania ekonomickými nástrojmi [3].“

Medzi hlavné funkcie reklamy patria zvyšovanie povedomia o značke a ovplyvňovanie postoja k nej, teda budovanie značiek. Z tohto hľadiska je reklama len veľmi ťažko zastupiteľná.

Prostredníctvom médií dokáže reklama rýchlo zasiahnuť veľké segmenty populácie a zároveň zvyšuje atraktivitu značiek. Predstavuje najvýznamnejší spôsob, ako môže značka posilniť svoj image. Prostredníctvom reklamy informujeme o nových produktoch a presviedčame cieľovou skupinu k ich nákupu. [4]

Druhy reklamy

Reklamné aktivity môžeme rozdeliť do dvoch základných smerov:

  • orientácia na produkt/výrobok
  • orientácia na inštitúciu.

Reklamu môžeme rozdeliť ďalej na:

  1. Informačnú reklamu – snaží sa vzbudiť záujem o výrobok, službu, organizáciu. Cieľom je oboznámiť, že nový produkt je na trhu zákazníkom k dispozícii. Tento druh reklamy sa používa pri uvedení nového produktu.
  2. Presvedčovaciu reklamu – úlohou je rozvinúť dopyt po výrobku, službe, organizácii a pod. Používa sa na podporu rastu a na začiatku fázy zrelosti životného cyklu výrobku.
  1. Pripomienkovú reklamu – nadväzuje na predchádzajúce reklamné aktivity a pomáha zachovať pozíciu značky, služby, atď.

Podpora predaja

Podpora predaja je označením pre krátkodobé podnety, ktoré zvýšia nákup alebo predaj produktu alebo služby. Zahŕňa veľmi širokú paletu nástrojov – kupóny, súťaže, prémie, rabaty a iné [5].“ Šírku nástrojov neohraničuje iba fantázia alebo zákon, ale aj etika. Medzi ďalšie metódy a nástroje môžeme zaradiť aj:

  • bezplatné vzorky ,
  • merchandising – odmena za nebežnú prezentáciu,
  • ponuky možností vrátenia výrobku alebo vrátenie plnej resp. čiastkovej sumy z výrobku,
  • reklama v mieste predaja.

Osobný predaj

Osobný predaj je personálna forma marketingovej komunikácie, kde sa vytvára spätná väzba s flexibilnosť získavania informácií osobným kontaktom predávajúceho s kupujúcim [6].“

Osobný predaj patrí medzi najstaršie nástroje marketingovej komunikácie / komunikačného mixu, ktorý si aj napriek rozvoju nových médií a technológií udržuje významnú pozíciu v marketingovej komunikáciu mnohých organizácií. Mnoho organizácií v súčasnosti využíva práve tento nástroj marketingovej komunikácie.

Najväčšou výhodou osobného predaja v porovnaní s ostatnými nástrojmi komunikačného mixu je osobný kontakt medzi organizáciou a zákazníkom. Medzi ďalšie výhody patria aj rýchla spätná väzba, individualizovaná komunikácia a v konečnom dôsledku aj väčšia vernosť zákazníkov.

Public relations

Public relations znamená vytváranie a pestovanie dobrých vzťahov k verejnosti prostredníctvom priaznivej publicity, organizovaním rôznych podujatí, účasťou na spoločensko-prospešných aktivitách so zámerom budovať pozitívny imidž firmy a systematicky zošľachťovať vzťahy k širokému okoliu [7].“ Je to proces, ktorý zabezpečuje iniciáciu a kultivovanie vzájomne výhodných a transparentných vzťahov medzi organizáciou a cieľovými skupinami, významnými pre fungovanie a existenciu organizácie.

Kľúčové faktory efektívnych public relations:

  • sústavnosť a dlhodobosť,
  • nadviazanie a synergia s firemnou stratégiou,
  • premyslená komunikačná stratégia,
  • zapojenie „tretích“ strán (tzv. third party endorsment),
  • profesionálne štandardy,
  • etika,
  • snaha o dialóg.

Medzi hlavné prostriedky public relations patria:

  • spravodajské správy,
  • správy o organizácie, produktoch a zamestnanoc,
  • verejné vystúpenia predstaviteľov organizácie,
  • zvláštne podujatia – tlačové konferencie, slávnostné otvorenia, vystúpenia v médiách, reláciách, programoch,
  • vydávanie interných periodík,
  • audiovizuálne materiály – filmy, obrázkové zvukové programy,
  • účasť na verejnoprospešných aktivitách. [8]

Ciele public relations sa orientujú na budovanie imidžu a podielu na trhu organizácie alebo zvýšenie stupňa presvedčenia o výhodnosti kúpy produktu.

Komentáre k článku Nástroje marketingovej komunikácie (3)

  1. Používanie marketingových nástrojov na ovplyvňovanie správania spotrebiteľov môže vyvolať etické otázky, najmä ak sa tieto nástroje používajú na manipuláciu bez transparentnosti alebo informovaného súhlasu. Etika v marketingu by mala prioritizovať čestnosť a zodpovednosť voči spotrebiteľom.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥